hermanenrita.reismee.nl

Dag 16: Cottonwood

Vandaag nog een dag te besteden in Cottonwood, Verde Valley. Het ontbijt wordt klaargemaakt door Linda (Annabel, onze hostess, heeft vandaag een wedding). Heerlijk is het weer, een stuk quiche, vers fruit, heerlijke toast met zelfgemaakte jam en natuurlijk wat koffietjes. Er verblijft, naast de oma van Annabel, ook nog een oudere heer in de B&B (ook in town vanwege een wedding in Sedona), en er ontspint zich een gezellig gesprek tijdens het ontbijt. Op aanraden van Annabel gaan we niet naar Montezuma's Castle, maar naar Tuzigoot, ook een site waar overblijfselen van een oude Indianen stad te bezichtigen zijn. Het is een oude 'pueblo', een oude village op een bergtop van de Sinagua-stam. We bezoeken het visitor centre en beklimmen de heuvel met de resten van wat eens het dorp was. Sja, het blijft natuurlijk een berg oude stenen, net als de afgravingen in Griekenland, maar er zijn wel mooie uitzichten op de omgeving. Welgemoed begeven we ons naar onze tweede bestemming van de dag, Jerome. Jerome is een 'ghost-town' dat zijn hoogtijdagen beleefde in de tijd dat er miljoenen werden verdiend met het delven van voornamelijk koper. Het ligt hoog tegen een berg aangebouwd en nadat de populatie na WO II zakte tot zo'n 100 zielen (de vraag naar koper en daarmee de prijs daalde enorm) werd Jerome een ghost-town. In de jaren 60/70 vestigden zich weer wat 'hippies' en werd de stad gepromoot als ghosttown en werd tourisme de belangrijkste bron van inkomsten. Halloween (vanwege het ghost-town gebeuren) is in Jerome belangrijker dan X-mas, dus onze verwachtingen waren hooggespannen. Volgend weekend is het namelijk Halloween! We bezochten eerst het Jerome State Historic Park. Dit is ingericht in de oude mansion van koper-miljonair 'Rawhide' Jimmy Douglas. De mansion biedt een prachtig uitzicht op de omgeving. De mijn is al lang niet meer in gebruik, maar het museum heeft , naast historisch ingerichte kamers, veel displays over de geschiedenis van het stadje (3 keer bijna totaal afgebrand!), en mooie voorbeelden van wat er zoal 'ge-mined' werd. Herman viel helaas wel in slaap bij de film die vertoond werd over de geschiedenis van Jerome, maar heeft serieus wel alles gelezen en bekeken in het museum! Het plan was om te eten in Jerome (tip van onze hostess), maar in de tijd kwam het niet goed uit. Verder is Jerome, om duistere redenen, enorm aantrekkelijk voor bikers, die massaal aanwezig waren. Het Halloween-gehalte van het stadje viel nogal tegen, we hadden duidelijk meer verwacht qua versieringen, dus we besloten dan ook om weer terug te gaan naar Cottonwood, nog wat te relaxen op de patio en daarna thais te gaan eten. We wilden rond de klok van acht gaan eten, maar de auto was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. We hadden al een paar keer eerder problemen gehad met starten en, nadat we het instructieboekje bestudeerd hadden, geconcludeerd dat het anti-inbraak systeem op tilt was. Toch kreeg Herman de auto iedere keer na een paar keer proberen weer aan de praat. Tot nu toe dan! We belden het '24-uurs alarmnummer' van het verhuurbedrijf, en het was de dame aan de andere kant van de lijn niet uit het hoofd te praten dat de accu waarschijnlijk leeg was, dus na een half uur reed er een grote towing-truck voor om ons te jumpstarten! Nee dus... Tijdens het volgende belletje met het alarmnummer kregen we allerlei instructies die we zelf al geprobeerd hadden, en dus ook zonder resultaat :-( Nu moeten we om 8 uur morgenochtend weer met ze bellen, en dan komt er een mechanicien met een vervangende auto uit Flagstaff om te kijken of hij e.e.a. op kan lossen, of dat we een nieuwe auto krijgen... pfffffffffffffffffffff Annabel had via de telefoon inmiddels geregeld dat de plaatselijke Thai eten zou komen langsbrengen (alle restaurants sluiten de keuken om 21 uur!), dus toch nog Thais kunnen eten met een flesje wijn van Annabel erbij. Benieuwd wat zich morgenochtend nog gaat ontvouwen op auto-gebied!

Babette

Haha Herman houdt z'n reputatie bij pathe de kuip als moviesleeper wel hoog dus :p
Wat een gedoe met die auto zeg! Hopelijk krijgen jullie morgen een auto zonder kuren..
Die Annabel klinkt wel als een hele gastvrije gastvrouw! Tot nu toe hebben jullie het best goed getroffen met de B&B's :)
Veel plezier nog! xoxo

ps: poezies zijn alweer aardig gewend! Was vanmorgen alleen vergeten moesie naar buiten te doen dus die heeft uit protest een drolletje op de mat gedraaid haha

Margriet

Halloween, een spookstad en dan een auto die ermee ophoudt waardoor je daar vast komt te zitten, oeii ..... als 't een scene uit een film was, wordt het nu erg spannend