hermanenrita.reismee.nl

Dag 14: Grand Canyon

Op naar de Grand Canyon! Nadat Rita had geopteerd om Herman ontbijt (nou ja, een wafel, een sinaasappel en een muffin!) te laten halen en op bed te brengen, konden we op weg voor de rit van 220 km. Zoals we ondertussen gewend zijn veel mooie landschappen onderweg, grote vlaktes en grillig gevormde en wild gekleurde rotsen. Ongeveer 20 km voor de ingang van Grand Canyon National Park was een "scenic viewpoint", waar we wel even wilden kijken. Het bleek helaas een door Indianen gerunde "tourist trap", dus het kwam neer op een plaspauze van 2 dollar :-) Een half uur later zijn we dan eindelijk in het park. Het eerste grote viewpoint is meteen een hele bekende: "Desert View", inclusief een in 1930 gebouwde wachttoren die het hoogste punt (2,3 km) van de Grand Canyon vormt. Het uitzicht is inderdaad adembenemend! De Canyon zelf is HUGE, en je kan tientallen kilometers ver zien, naar markante puntn als Navajo Mountain en Cedar Mountain (zie foto's). De Colorado river (die de canyon heeft uitgeslepen) ligt zo diep (bijna overal 1,5 kilometer onder de "rand") dat je hem bijna nergens kan zien stromen! Het tweede viewpoint dat we bezoeken (bijna 20 km verderop) is "Grandview point", met een heel ander soort uitzicht qua verte, diepte en vooral soorten en kleuren rots. Ook dit is prachtig. Het laatste viewpont is het bekendste: Mather Point. Hier staan in de zomer file's, en kan je het bijna niet bereiken. Gelukkig valt het nu reuze mee met "slechts" een paar honderd mensen. Waarom dit punt zo populair is, is meteen duidelijk; hier heb je in alle drie richtingen een fantastisch uitzicht, en zie je zelfs een "sliertje" van de Colorado. We verblijven vandaag in de Yavapai Lodge in het NP. De accommodatie is prima, maar, oh schrik, voor het eerst geen wifi (en ook amper mobiele telefoon-bereik)! We zijn deze vakantie toch wel gewend geraakt aan het beschikbaar zijn van internet; het is ook gemakkelijk om info over de omgeving, weersverwachting etc. meteen op te kunnen zoeken. En niet te vergeten wordfeud, daar zijn we wel een beetje aan verslaafd geraakt! We zullen het verhaal en de foto's dus later moeten uploaden.

Margriet

Geen wifi en toch een verhaal met foto's??? Amerika is werkelijk het land met onbegrensde mogelijkheden.

Herman

Ja Rita overdrijft wat... we hadden geen WiFi op de kamer (wel in de lobby van het resort), en dat vond ze zo irritant dat ze het maar meteen "helemaal geisoleerd van de buitenwereld" noemt! :-)

Rita

tssssss, nou met dit soort commentaar snappen jullie wel dat er (ook van een Vegas) wedding geen sprake is! In Vegas hadden we het te druk met gokken ;)